Optymalizacja kosztów działania ecommerce przez efektywniejszą pracę zespołu z panelem Magento

[blockquote author=”” link=”” target=”_blank”]Przełom roku to okres podsumowań i tworzenia planów na nadchodzący rok. W założeniach wielu ecommerców i osób z nimi związanych widać – szczególnie w obecnej sytuacji rynkowej – wzmożony nacisk na redukcję kosztów jako element obieranej strategii. W artykule proponuję nieoczywistą opcję optymalizacji kosztów przy pracy z e-sklepem opartym o Magento 2.[/blockquote]

 

Panel Magento 2

Panel Magento 2 można kochać lub nienawidzić, kropka. Wielu przeraża. Z drugiej jednak strony, ci, którzy poznali ten panel nieco lepiej, nie mają na jego temat złej opinii i potrafią się w nim odnaleźć. Jeżeli natomiast Ty, lub Twoi pracownicy, w ramach swoich obowiązków musicie z niego korzystać, to kompletnie nie ma znaczenia w której grupie jesteście. Panel jest narzędziem w pracy jak każde inne.

[alert style=”warning”]Ale – dlaczego w ogóle o panelu Magento mówimy?[/alert]

Dlatego, iż jest to panel jednej z popularnych platform do prowadzenia e-commerce, więc bardzo wiele osób z tego panelu korzysta na co dzień. Mało tego, można wysnuć tezę, że w panelu Magento (jak i innych platform) bardzo wiele osób pracuje przez znaczną część swojego dnia pracy.

Prace w panelach systemów e-commerce mają różny charakter. Kto choć raz tego doświadczył i miał przyjemność obsługiwać swój (lub swojej firmy) e-commerce, ten wie o czym mowa. Niezależnie od tego, czy jest to praca kreatywna, operacyjna, edytorska, developerska, analityczna czy polegająca na monitorowaniu postępu prac, jak każda praca zajmuje pewne jednostki czasu.

W mojej (i mojego Magento software house – Network Interactive) wieloletniej przygodzie z wdrażaniem i wsparciem sklepów opartych o Magento spotykałem wiele zespołów i pojedynczych osób, które w panelu Magento pracowały. Miałem przy tym okazję poznać procesy wewnętrzne obejmujące prace e-commerce’ów z Magento, obserwować na żywo osoby wykonujące konkretne działania w panelu oraz prowadzić konsultacje i rozmowy z osobami pracującymi z panelem (specjaliści od SEO, contentu, produkt managerzy, właściciele firm, obsługa zamówień, itd.).
Ponadto, od 2021 r. sam, bardzo intensywnie, korzystam z panelu Magento 2 – jako osoba czynnie nadzorująca rozwój sklepu internetowego. W panelu pracuję w zasadzie codziennie. Widzę, także na co dzień, w jaki sposób korzystają z panelu moi współpracownicy…

Trzeba mieć świadomość tego, iż w firmach technologicznych (a każdy e-commerce staje się taką) czas każdego pracownika, to realny pieniądz. Najczęściej jest to koszt czasu poświęconego na wykonywanie danej czynności, ale są także sytuacje, w których wykonywana czynność przekłada się bezpośrednio na realne przychody dla e-commerce .Wówczas czas = realny przychód.

Pomimo tego, praca w panelu oraz znajomość jego możliwości jest traktowana po macoszemu… Właśnie dlatego postanowiłem napisać ten artykuł.

W tym momencie, po powyższym wstępie, chciałbym przejść do meritum artykułu, w którym przedstawię tezę, spróbuję wskazać jej podstawy i przedstawić realne przykłady na jej udowodnienie.

 

Panel w kontekście optymalizacji kosztów

Skoro wielu pracowników e-commerce znaczną część czasu spędza pracując w panelu, a czas to pieniądz, to praca w panelu, w wielu przypadkach, jest znaczącym kosztem działalności…

Teza artykułu

[alert style=”warning”]Możesz obniżyć koszty działania e-commerce poprzez optymalizację pracy zespołu w panelu Magento[/alert]

Proste prawda?

Problem tylko w tym, że niewiele firm realnie takie działania podejmuje.

Szkolenia rozszerzone z obsługi panelu Magento 2, jako nasza usługa, nie jest praktycznie brana pod uwagę przez klientów przy wyborze komponentów wyceny… Najczęściej poprzestają na bazowym szkoleniu, które jest w cenie wdrożenia:
„Panie, to tylko panel jak każdy inny – w dwa tygodnie się go nauczymy”.

Ubolewam nad tym, iż wdrożenia Magento (ale i większości innych platform e-commerce) kończą się najczęściej jedynie bazowym szkoleniem z obsługi Magento (i to nie zawsze). Jak się zalogować, jak dodać produkt, jak obsłużyć zamówienie, jak ustawić reguły cenowe na katalog czy koszyk… ewentualnie jak dodać cechę i edytować treści stron statycznych.

Wydaje się, że to wystarcza… i w sumie na początku rzeczywiście tak jest. Jednak potem to przechodzi już tylko w brak chęci dalszego szkolenia i przyzwyczajenie do poznanych schematów działań, które „działają”.

Kluczową optymalizacją kosztów pracy z każdym narzędziem jest poznanie jego możliwości. Nie koniecznie wszystkich – natomiast optymalnie wszystkich tych, które zahaczają o nasze procesy i które potencjalnie będą wykorzystywane. Później przyjdzie czas na poznawanie kolejnych, a tu być może okaże się, że są funkcje, których nie rozpatrywaliśmy w kontekście przydatności, a realnie mogą znacząco usprawnić nam pracę.

 

Co realnie może ci dać lepsza praca z panelem?

Aby lepiej pracować z panelem, musisz go lepiej poznać – inaczej się nie da. To natomiast przekłada się bezpośrednio na:

  • szybsze wykonywanie działań w panelu
  • zmniejszenie ilości niepotrzebnych akcji wykonywanych w panelu (a uwierz, to potrafi rzutować na działanie całego Magento, a więc i jego frontu)
  • ograniczenie kosztów na konsultantów i trenerów zewnętrznych
  • ograniczenie kosztów na programistów – przez zlecanie im do zaprogramowania rzeczy, które realnie można wykonać samemu w panelu
  • wiedzę na temat tego, ile czasu zajmują konkretne czynności – przez co łatwiej jest estymować opłacalność ofert zewnętrznych dostawców, którzy mają outsourceować jakieś działania
  • wiedzę na temat ograniczeń panelu, a co za tym idzie:
    • wiedzę na temat tego, czego zoptymalizować samemu się nie da, i co trzeba (i warto) zlecić na zewnątrz np. programiście
    • wiedzę na temat tego, które elementu warto rozważyć do obsługi przez inny panel/system

 

Jak optymalizować pracę w panelu Magento – realne przykłady

Analiza pracy z panelem Magento

To, od czego trzeba zacząć, to przeanalizować sobie kilka rzeczy. Przede wszystkim:

  • co pracownicy robią w panelu?
  • jak to robią?
  • ile czasu to zajmuje?
  • czy pojawiają się tam jakieś problemy (czy sami coś zgłoszą, ale też takie, które zaobserwujemy)?

Do tego, idealnie byłoby zdiagnozować wszystkie procesy, które obejmują działania w e-commerce i wraz z tym zmapowanie: gdzie, jak i ile czasu zajmują… ale – pozostańmy przy powyższym obejmującym same procesy związane z Magento, gdyż od czegoś trzeba zacząć.

Na bazie takiej analizy możemy zweryfikować miejsca od których warto – a czasami trzeba – zacząć. Aby coś poprawiać, musimy wiedzieć gdzie jesteśmy i z jakiego pułapu startujemy. Analiza pozwoli znaleźć punkty krytyczne, a zarazem ustalić poziom bazowy w celu umożliwienia ewaluacji postępów.

 

Praca w innym panelu/narzędziu

Paradoksalnie, jest to rozwiązanie, które może wpłynąć na wydajność pracy zespołu. Chodzi o to, że panel Magento nie zawsze jest optymalnym miejsce do przeprowadzenia najróżniejszych operacji/prac – czy to na produktach, czy to na zamówieniach.

Nie jest tak, że panel Magento jest zły – jeżeli ktoś korzystał z panelu Magento 1, to panel Magento 2 jest dla niego przejściem z ligi podwórkowej do pierwszej ligi. Jednak są jeszcze wyższe ligi niż ta, do której panel Magento 2 awansował…

Przykładowo, znacznie szybciej i sprawniej wykonuje się różne operacje masowe na produktach i ich cechach w systemach zarządzania produktami (PIM) – typu Ergonode czy Akaneo. W standardzie te systemy dają znacznie więcej funkcji w tym zakresie, niż samo Magento. Są po prostu pod tym kątem tworzone – to ich jedyna, lub przynajmniej zasadnicza, rola.

Panel Ergonode - optymalizacja pracy w Magento

W niektórych przypadkach warto więc rozważyć, czy jest jak zoptymalizować pracę w obecnym panelu, a jeżeli nie, to czy jest opcja na przeniesienie tej działalności/tego procesu do innego panelu, w którym będziemy mogli robić to szybciej, sprawniej, lepiej… A przy okazji może otrzymamy nowe możliwości.

[alert style=”warning”]Muszę się tu jednak na chwilę zatrzymać i dodać coś w kontekście ostatnich sytuacji na rynku związanych z zamieszaniem z cennikiem Baselinkera.[/alert]

Jak widać po tym co się stało, uzależnianie się od jednego narzędzia – dodajmy nie Twojego – czyli przeniesienie do niego większości procesów dla wygody, nie dla optymalizacji, może być bardzo niebezpieczne i odbić się czkawką dla biznesu. Doświadczyło tego wielu naszych, i nie tylko, klientów, którym koszty narzędzia wzrosły często kilkusetkrotnie i sięgnęły 6 cyfr w opłatach miesięcznych.

Z drugiej strony, muszę także zaznaczyć, iż w ramach wdrożenia Magento spotykamy się z sytuacja wymagającą zmienienia procesu w drugą stronę… Np. klienci nagminnie usiłują dodawać, edytować i przetrzymywać wszystkie dane o produktach w systemach ERP, które często nie są do tego stworzone, a zarządzanie czy masowe modyfikacje na produktach są po prostu niewykonalne. Przez to sam proces związany z obsługą danych produktowych jest czasochłonny i obarczony dużym ryzykiem błędu.

W takich wypadkach staramy się ustalić, czy aby uproszczenie procesu tworzenia produktów w ERP i zarządzania pozostałymi danymi, nie będzie optymalnie wykonywać w panelu Magento, a nie w panelu ERP, lub jeszcze wcześniej na etapie pliku XLS, który następnie do ERP jest importowany.

Dlatego, myśląc o przenoszeniu procesów pomiędzy narzędziami, powinniśmy brać pod uwagę czy:

  • rzeczywiście wzrośnie nam wydajność i/lub możliwości
  • będzie się to opłacało biznesowo (koszty do osiągniętych zysków na czasie)
  • po przeniesieniu będzie opcja szybkiej i w miarę rozsądnej budżetowo zmiany na inne narzędzie
  • nie uzależniamy się zbytnio od danego narzędzia (jeżeli nie jest nasze) – vide case Baselinkera i wielu e-commerców, które przeniosły tam rzeczy dla wygody, a nie z myślą o optymalizacji czy z konieczności

 

Automatyzacje podnoszące efektywność

Ten temat jest bardzo szeroki. Może obejmować praktycznie każdy aspekt i obszar pracy w e-commerce. Można też wykorzystywać automatyzacje na różnych etapach i w różnych miejscach (w panelu i poza panelem). Dlatego, w tym miejscu skupię się na automatyzacjach, które można wykonać niewielkimi nakładami pracy programistów, a które eliminują konieczność wykonywania ich ręcznie lub półautomatycznie przez obsługę sklepu w panelu administracyjnym.

Jako przykład posłuży nam tutaj praca z cechami (parametrami) produktów, która jest jednym z mozolniejszych, acz powtarzalnych rzeczy, jakie często wykonuje się w panelu sklepu.

[idea]Przykład 1.[/idea]
Sklep rowerowy co roku przed sezonem otrzymuje od dostawców pliki do importu oferty nowej kolekcji rowerów. Nie ma tu znaczenia, czy otrzymuje pliki czy jest połączony przez API, a nawet czy musi wprowadzać daną ofertę ręcznie. W naszym przykładzie chodzi o to, że dostarczone pliki zawierają jedynie CZĘŚĆ danych, jakimi realnie sklep posługuje się wyświetlając dane produktów klientowi na froncie sklepu.

Dostarczane dane mogą po prostu nie uwzględniać np. kategorii produktowych sklepu oraz cech (parametrów) produktów, którymi sklep posługuje się np. do realizowania funkcji filtrowania.

Częsty scenariusz jest więc taki, iż po zaimportowaniu produktów do sklepu, zespół zaczyna pracować nad możliwie szybkim uzupełnieniem brakujących elementów. Najczęściej wykonywane jest to ręcznie, za pośrednictwem panelu administracyjnego sklepu.

Aby skonkretyzować przyjmijmy, iż „problematyczne” cechy których nie ma w parametrach, to:

  • przypisanie do kategorii, którymi posługuje się sklep
  • cech o charakterze filtrowalnym (więc są to cechy serializowane): „Przeznaczenie”, „Typ roweru”, „Roku produkcji”, „Kolor”, „Rozmiar ramy”, „Producent” – wszystkie mają z góry zdefiniowane wartości, którymi można się posługiwać, a które nie są dostarczane w pliku od dostawcy.

Automatyzacja polega na wyłapaniu powtarzalnych i stałych zależności między danymi i przekazaniu ich developerom, którzy zaprogramują to na stałe w kodzie.

Tak, wymaga to zaangażowania developerów, ale najczęściej nie jest bardzo czasochłonne, a koszt pracy developerów jest wielokrotnie niższy niż zaoszczędzony czas pracy zespołu, w przypadku przeliczenia tego na realne kwoty.

Efektem działań jest brak konieczności wykonywania tych czynności manualnie lub półautomatycznie przez obsługę sklepu – co zaoszczędza im każdorazowo kilkadziesiąt godzin pracy.

Jak to wygląda konkretnie?

Nie mamy w danych od dostawcy wprawdzie potrzebnych danych podanych bezpośrednio, ale okazuje się, że:
SKU produktu ma stałą strukturę np: R10751AK, N10751A3. Obydwa to konkretne modele rowerów na dwa różne roczniki, w tym samym rozmiarze i kolorze, ale kolor jest inaczej nazwany (to praktycznie te same rowery, ale z innych roczników):

  • R10751AK to Orbea Rower szosowy ORCA M30 (2024) 51 Vulcano-Black Black
  • N10751A3 to Orbea rower szosowy ORCA M30 (2023) 51 Carbon Raw – Iridescent

Jeżeli mamy pewność, że producent stosuje stałe i ujednolicone kodowanie w SKU, to z kodu takiego możemy wyczytać wiele potrzebnych informacji i wykorzystać je do autouzupełniania powtarzalnych rzeczy.
Składowe SKU to w tym wypadku:
Rocznik (N=2023,R=2024) | Model roweru (107=Orca M30) | Rozmiar (51=51, ale XS=01) | Kolor (AK= Vulcano-Black Black, A3=Carbon Raw – Iridescent… ale obydwa tak realnie to kolor CZARNY)

Najszybsze rozwiązanie to przekazanie reguł programistom i zmapowanie tego w kodzie… ale co roku potrzebna będzie modyfikacja o nowe kolory, rocznik, itp. Będziemy musieli więc angażować programistę.
W przypadku naszego klienta stworzyliśmy w panelu konfigurator, w którym to obsługa sklepu dodaje nowe mapowanie (jeżeli coś dojdzie), np. że O=2025, a AK i A3 to u nas kolor CZARNY.

Panel Magento 2 - optymalizacja pracy w panelu

Dodatkowo, to, czego tu nie ma (w konfiguratorze), a zaszyte jest w kodzie, to inne zależności i uzupełnienia:

  • typ produktu, przeznaczenie i ew. inne cechy – wiemy (bo to się nie zmienia) że model Orca to Rower szosowy (typ), a jego przeznaczenie to Szosa, endurance
  • wiemy, skąd pochodzi plik (od jakiego dostawcy/producenta) więc z automatu możemy oznaczyć cechę producent dla wszystkich tych produktów
  • z danych nie, ale od klienta wiemy, że modele Orca M30 (107) oraz Orca M30i (108) w standardzie nie mają uchwytu na licznik, więc możemy jako produkt Upsell od razu przypisać taki uchwyt, bo i tak praktycznie wszyscy klienci poinformowani o tym mailowo/telefonicznie go biorą…
  • dostarczana nazwa produktu jest w języku ES i EN, można tłumaczyć transalotrem lub przez ChatGPT, ale mając wiele powyższych danych jesteśmy sobie sami w locie wygenerować polską nazwę, pobierając odpowiednie cech (parametry) produktu i ustawiając je w odpowiedniej kolejności:
    [producent] [typ produktu] [model] [rocznik] [rozmiar] [nazwa koloru]
    Orbea Rower szosowy ORCA M30 (2024) 51 Vulcano-Black Black
  • itd. itp. – a to tylko wycinek realnych automatyzacji u klienta

Jak widać, jest wiele elementów, które możemy zautomatyzować, co pozwala oszczędzić nam czas, który można zagospodarować w innym miejscu.

 

Wtyczki usprawniające prace w panelu

Większość posiadaczy sklepów na Magento w naturalny sposób koncentruje się na wtyczkach/modułach/rozwiązaniach, które mają zrobić coś na froncie sklepu (to co widzi/używa klient) lub po stronie twardego backendu (integracje).

Niewielu koncentruje się na tym, że istnieją także rozwiązania, które pozwalają przyspieszyć pracę w panelu Magento. A tu do ugrania mamy również wiele.

Poniżej przedstawię przykłady dwóch rozwiązań, które przyspieszają prace.

[idea]Przykład 2.[/idea]
Istnieje wtyczka, której jedna z funkcji umożliwia tworzenie kategorii, do których automatycznie zaczytywane są produkty według definiowanych przez administratora reguł.

Panel Magento 2 - optymalizacja pracy w panelu

Standardowo, Magento 2 – jak każdy system e-commerce – umożliwia tworzenie drzewa kategorii produktowych, a następnie w ten czy inny sposób przypisanie do nich produktów:

  • czy to po wejściu do pojedynczego produktu i przypisaniu go do kategorii
  • czy z grida zarządzania produktami, zaznaczając wybrane i wywołując masową akcję przypisanie do kategorii
  • czy wchodząc do konfiguracji danej kategorii i zaznaczając z grida produkty, które mają się w niej znaleźć

Natomiast, rozszerzenie o którym mowa, dodaje do konfiguracji kategorii opcję zamienienia jej w „kategorię wirtualną”. W zasadzie po stronie frontu sklepu nie zmienia to nic, natomiast cała magia odbywa się w panelu.
Dodawanie produktów do takiej kategorii odbywa się bowiem poprzez zdefiniowanie reguły na bazie której produkty będą same się dodawały i usuwały z danej kategorii.

Przykładowo, możemy określić regułę w ten sposób:

  • wyświetl produkty z kategorii (jednej lub wielu), które mają w cesze „Typ produktu” wartość „Rower MTB”…
  • wyświetl produkty z całej oferty, które mają ustawiony „Special price” – czyli domyślnie tak możemy ustawić kategorię Produkty w promocji…
  • wyświetl produkty z całej oferty, które mają ustawiony „Special price”, cechę Black Week na „Tak”, ale nie uwzględniaj tych, które mają cechę OUTLET na „Tak” – bo nie chcemy pokazywać w kategorii black week produktów przecenionych z uwagi na to, że pochodzę ze zwrotów czy też były używane.

Kluczowe jest to, że raz ustawiona reguła sama pilnuje tego, czy produkt jest w kategorii wyświetlany, czy nie. Bez tego, trzeba było samemu pilnować, czy w kategorii promocje nie ma czasem produktów, którym wygasła data w Special price i już nie powinny się tam wyświetlać, a są tam tylko dlatego, że ktoś zapomniał ich odklikać.

[idea]Przykład 3.[/idea]
Istnieje dedykowana wtyczka rozwijająca możliwości standardowego grida produktowego (czyli tabeli z listą produktów w panelu) o możliwość edycji cech bezpośrednio z grida – bez potrzeby wchodzenia do pojedynczego produktu, by zaktualizować mu jakieś parametry.

Panel Magento 2 - optymalizacja pracy w panelu

W wielu przypadkach znacząco przyspiesza to pracę – szczególnie, gdy przeglądając produkty widzimy jakieś drobne, pojedyncze błędy. Oszczędność w tym wypadku wiąże się z tym, że unikamy czasu potrzebnego na wejście do produktu, a następnie oczekiwanie na zapis danych i powrót do grida.

Wtyczka daje możliwość kliknięcia w wiersz (jednego lub więcej produktu), a następnie wykonanie operacji na jednej z widocznych cech produktowych… i tu właśnie pojawia się kolejna kwestia, którą poruszam poniżej.

 

Poznaj lepiej funkcje natywnego grida produktowego

Wielu może to dziwić, ale znacząca część osób pracujących w Magento nie ma świadomości tego, że:

  • można zarządzać tym, jakie elementy (cechy) są wyświetlane w tabeli produktowej i w jakiej kolejności są one ustawione
  • można zarządzać tym, jakie elementy (cechy) są dostępne do wyświetlania w tabeli produktowej
  • można tworzyć i zapisywać profile układów danych w tabeli

Jak to potrafi przyspieszyć prace – na przykładach.

Zarządzanie widocznością i kolejnością cech produktowych
Czy zdarzyło ci się kiedyś przeklnąć pod nosem, bo „grid Magento jest kompletnie nieużyteczny”… Bo „tabela z produktami zawiera bardzo szerokie wiersze, przez co jest nieczytelna”?

Tymczasem, grid, czyli tabela z produktami w Magento 2, może wyświetlać dane produktowe, które byśmy chcieli widzieć (lub które nadają się do wyświetlania w takim miejscu). Panel daje możliwość ustawienia tych danych we własnej kolejności oraz umożliwia filtrowania po tychże danych w razie potrzeby.

Panel Magento 2 - optymalizacja pracy w panelu

Zarządzanie tabelą danych produktowych pozwala przyspieszyć wyszukiwanie produktów o określonych wartościach, pozwala weryfikować braki określonych danych w produktach, pozwala grupować je według określonych danych itd.

Zarządzanie elementami, które można wyświetlić na gridzie
Czy zdarzyło ci się, że chcesz wyświetlić jakiś parametr produktu a następnie przefiltrować listę produktów według tego parametru, ale… nie widzisz go na liście dostępnych do wyświetlenia?

Z pewnością tak – i wiele osób rezygnuje w tym miejscu, godząc się po prostu z brakiem takiej możliwości i przeklinając panel od najgorszych .

Tymczasem, Magento daje możliwość niemalże dowolnego definiowania tego, co znajduje się w opcji listy cech do wyświetlenia. Konieczne jest „jedynie” zaznaczenie kilku odpowiednich opcji przy tworzeniu danej cechy (w konfiguracji danej cechy).

Takie rozwiązanie znacząco zwiększa możliwości zarządzania tabelą z listą produktów, co jeszcze bardziej może wpłynąć na efektywność pracy w panelu… Natomiast w połączeniu z kolejnym punktem, staje się dla wielu użytkowników game changerem!

Tworzenie profili wyświetlanych danych
Ustawiłeś sobie elegancki widok pod swoje potrzeby. Poświęciłeś czas na ułożenie typów cech i ich kolejności tak, by np. praca nad uzupełnianiem meta danych produktów była łatwa, szybka i przyjemna. Ale…
Korzystacie w firmie z jednego loginu dostępowego do panelu i logując się kolejny raz widzisz ze zdziwieniem, zdenerwowaniem i smutkiem, że twoja praca poszła na marne, bo Twój współpracownik wpadł na ten sam pomysł i ułożył sobie tabelę pod kątem uzupełniania innych cech, przydatnych dla niego…

Twoja praca poszła na marne, a wy codziennie walczycie z sytuacją, że jeden pracownik przestawia innym układ za każdym logowaniem.

Nie musi tak być!

Istnieje opcja, która umożliwia tworzenie i zapisywanie profili układów gridów. Szczerze powiedziawszy, nie widziałem jeszcze zespołu, który by to wykorzystywał, a to bardzo przydatna i optymalizująca pracę funkcjonalność.

Wystarczy przygotować swój układ z cechami i ich kolejnością, a następnie zapisać go sobie nazywając odpowiednio (np. SEO – meta, Cechy – rowery, Cechy – akcesoria, itd.). Następnie, wchodząc do panelu i wybierając dowolny profil, grid w kilka sekund ustawia się zgodnie z zapisanymi ustawieniami. Proste. Nie musimy już każdorazowo ustawiać grida, gdy chcemy pracować na produktach, które mają przykładowo różne zestawy cech: np. potrzebujemy w tabeli przy akcesoriach widzieć inne cechy niż przy rowerach…

Panel Magento 2 - optymalizacja pracy w panelu

 

Masowe działanie na produktach

Wiem, że dla wielu osób to niewyobrażalne – choć będą to wyłącznie osoby znające nieco lepiej Magento – ale bardzo wiele osób pracujących w panelach e-sklepów, mając przypisać jedną lub kilka cech do produktów edytuje produkty jeden po drugim! Mało tego, często szukają produktów przeklikując tabele produktowe od początku do końca, strona po stronie, aż odnajdą każdy produkt.

Być może czasami to jedyna droga, ale nawet przy chęci ręcznego wprowadzania danych produktowych, można robić to znacznie szybciej i sprawniej.

Zacznijmy od filtrowania produktów. Jeżeli w panelu mamy jakiekolwiek opcje umożliwiające filtrowanie (czyli ograniczanie po określonych warunkach), to należy z nich korzystać. Każde filtrowanie zmniejsza ilość pozycji na liście, a to umożliwia dotarcie do poszukiwanych szybciej. Nawet, jeżeli nie jesteśmy w stanie wyfiltrować wszystkiego od razu, to możemy edytować na wyfiltrowanych grupach po kilka pozycji, robiąc to tyle razy, ile będzie grup. Zawsze to szybsze niż przechodzenie pagerem strona po stronie i szukanie właściwych na liście 20, 30, 50, czy 100 produktów wyświetlanych na jednej stronie.

Ważniejsze jednak od filtrowania jest:

  • potrzeba określenia wspólnych cech produktów, które chcemy edytować
  • potrzeba określenia, czy istnieją grupy produktów, którym chcemy nadać takie same cechy

Dzięki temu jesteśmy w stanie wyfiltrować odpowiednie grupy, a następnie – używając opcji „masowych akcji” na produktach – przypisać odpowiednią cechę lub cechy dla całej grupy, a nie pojedynczo.
Mając 200 produktów do uzupełnienia, nawet jeżeli znajdziemy 8 grup i 8 razy będziemy musieli wykonać akcję filtrowania a następnie uzupełnimy w minutę od razu kilkanaście produktów na raz – to jest to i tak kilkadziesiąt razy szybsze niż uzupełnianie tych produktów jeden po drugim!

 

Wykorzystanie bloków w opisach produktów

Ostatni wątek i ostatni przykład w tym i tak już długim artykule, to opcja wykorzystywania natywnej funkcjonalności Widgetów i Bloków do zarządzania opisami produktów.

Standardowa, wykorzystywana pewnie przez 99% sklepów na Magento funkcjonalność, to po prostu wykorzystywanie cechy Description oraz Short description jako miejsca, w którym dodaje się opis – czy to przez uproszczony edytor WYSWIGN czy przez wewnętrzny Builder Magento.

Przy założeniu, że większość sklepów to resellerzy – czyli sprzedają towar od swoich dostawców, sami nic nie produkując – można przyjąć, że opisy produktów będą pochodziły od tychże dostawców i są automatycznie dostarczane przy imporcie/zaciąganiu produktów.

Bloki, to nic innego jak moduł dający możliwość stworzenia np. opisu w html jako niezależnego elementu istniejącego poza produktem. Element ten można wykorzystać wielokrotnie w różnych innych elementach panelu Magento (np. w opisach kategorii, stronach statycznych, opisach produktów, itp.).

Przydaje się wówczas, gdy chcemy tą samą treść wykorzystać w wielu miejscach… przyładowo, mamy regulamin sklepu, który potrzebujemy wywołać w różnych miejscach (koszyk, strona z regulaminem, podgląd koszyka). Nie musimy robić CTRL+C i CTRL+V i wstawiać tą treść w tych miejscach. Wystarczy, że dodamy odpowiedni blok i wywołamy go tam, gdzie potrzebujemy.

Główną korzyścią jest tu oczywiście to, że oryginał z którego czerpiemy jest w jednym miejscu – więc przy potrzebie zmiany regulaminy, robimy to w jednym miejscu, a zmiany pokazują się wszędzie właśnie dlatego, że nie są kopią, a jedynie wywołaniem oryginału.

Wiedząc to, możemy to wykorzystać do urozmaicenia opisów naszych produktów na masową skalę.

[idea]Przykład 4.[/idea]
Chcąc wyróżnić opisy produktów w naszym sklepie od konkurencji (by lepiej działały pod SEO), musimy zmienić to co dostajemy przy imporcie… czyli to samo co dostały inne sklepy.

Można więc wynająć agencję od copywritngu lub seo i zlecić im przerobienie każdego produktu z osobna…

Ale możemy też wykorzystać bloki i zrobić to szybciej na masową skalę – efekt będzie „gorszy” niż przy przerobieniu wszystkich opisów indywidualnie… ale efekt osiągniemy znacznie szybciej i nie zaboli nas to aż tak po kieszeni.

Na początek wymyślamy, jak możemy w miarę masowo wyróżnić opisy produktów. W tym celu należy wybrać jakieś grupy produktów które mają wspólne cechy.
Przykładowo, w przypadku rowerów:

  • możemy zacząć od cechy „Typ produktu”, która może zawierać kilka pozycji: Rower MTB, Rower szosowy, Rower typu gravel, Rower miejski, Rower elektryczny, itd.
  • następnie tworzymy dla każdego typu osobny blok. Opisujemy w nim w odpowiedni sposób dany typ roweru
  • następnie sami (masowe akcje lub import) edytujemy oryginalne opisy poprzez dodanie na samym ich końcu wywołania widgetu z blokiem odpowiednim dla danego typu produktu. Możemy też ten element zlecić programistom tworząc przy okazji reguły automatyzacji (o nich było wcześniej):
    Przypisz blok 1 do produktu który w cesze Typ produktu ma wartość Rower szosowy;
    Przypisz blok 2 do produktu który w cesze Typ produktu ma wartość Rower MTB;
    itd.
  • i… tyle.

Jeżeli zrozumiałeś ideę, to z pewnością dostrzegłeś potencjał! Jest on praktycznie nieograniczony. Możemy sklejać opis produktu z wielu bloków, bazując jedynie na tym, jakie ma przypisane do siebie cechy… i możemy to robić automatycznie. Następnie, zmieniając opis w jednym miejscu, zmienia się on w tylu produktach, w których dany blok został użyty.

Istnieje wiele rozwinięć i zastosowań tego pomysłu. Można dodać do Magento funkcjonalność, która przy specjalnym stworzonym opisie produktu w bloku, dynamicznie wypełni treść bloku w oznaczonych miejscach cechami danego produktu, co spowoduje, że jeden blok będzie miał inny opis dla każdego produktu, co uczyni każdy opis produktu w miarę unikalnym…

Brzmi niewiarygodnie, ale mamy już na koncie wdrożenia takich rozwiązań u naszych klientów – sprawdzają się za każdym razem.

 

Podsumowanie

Wiem, artykuł jest dość długi, ale chciałem w miarę wyczerpać temat i przekazać w miarę możliwości najwięcej realnych przykładów.

Oczywiście wątek nie został wyczerpany (jeżeli chodzi o pomysły i sposoby na optymalizację pracy), a to co napisałem to jedynie czubek góry lodowej optymalizacji pracy zespołu w panelu Magento. Niemniej, mam nadzieję, iż to co wybrałem pokazuje i przekona Cię do zastanowienia się nad tym, czy w ramach strategii optymalizacji kosztów, nie uwzględnić także optymalizacji tego, w jaki sposób Ty lub Twój zespół pracujecie z panelem Magento.

Wydaje się, iż już tylko przedstawione przykłady pokazują, jaki tkwi w tym potencjał, a temat został ledwo nakreślony.

Prawdziwa optymalizacja zaczyna się już od weryfikacji tego, gdzie, jak i ile czasu poświęcamy na poszczególne procesy, czy te które wykonujemy wykonywane są optymalnie, czy nie można w nich czegoś ulepszyć. To możesz spróbować wykonać samodzielnie.

Następnie, taką analizę działań trzeba zestawić z wiedzą na temat działania panelu Twojego e-sklepu, a tego najczęściej nie wykonacie wewnętrznie, bo do tego wymagana jest głębsza wiedza na temat działania, funkcjonalności i możliwości samego narzędzia (w naszym przypadku Magento). Najczęściej takiej wiedzy nie ma wewnątrz organizacji (bo gdyby była, to procesy byłyby już optymalizowane pod tym kątem) – trzeba więc szukać poza organizacją.

Jeżeli więc spodobał Ci się tekst i zastanawiasz się, czy i w Twoim przypadku jest coś do zoptymalizowania – zapraszam do kontaktu. Już po krótkiej, darmowej konsultacji będziesz wiedział, czy taka usługa jest dla Ciebie i czy w ogóle jest Ci do czegoś potrzebna.

Organizujemy szkolenia z obsługi Magento, które szyte są pod klienta i pod procesy jakimi operuje.
Realizujemy także projekty konsultingowe, których celem jest optymalizacja pracy zespołów e-commerce, a które zakresem sięgają często poza Magento (bo procesy wewnątrz organizacji wykraczają poza prace z Magento).

Zapraszam!

Rozwiń z nami swój sklep Magento

Skontaktuj się bezpośrednio z ekspertami Magento lub kliknij przycisk i ustal dogodny termin rozmowy. Otrzymasz rozwiązania, które pomogą Ci poprawić wydajność i funkcjonalność Twojego sklepu.