Migracja do Magento 2 to inwestycja, która umożliwi rozwój sklepu, zwiększenie sprzedaży i może przesądzić o konkurencyjności firmy. To także najlepszy sposób uniknięcia zagrożeń związanych z utrzymaniem przestarzałej technologii, która z czasem będzie generować coraz więcej kosztów. To kluczowa decyzja biznesowa, którą z pewnością należy podjąć, ale która wiąże się także z ryzykiem np. utraty ważnych informacji, spadków w pozycjach/w sprzedaży.
Ważne, by nie stracić z powodu błędnej migracji pozycji, klientów i oczywiście pieniędzy (jak wiele sklepów internetowych). Można tego uniknąć, dobrze przygotowując się do migracji sklepu.
Z artykułu dowiesz się jak dobrze zaplanować ten proces i skutecznie przeprowadzić migrację, by wykluczyć ryzyko podczas wdrożenia i zachować ciągłość biznesu.
Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego konieczna jest migracja na Magento 2.
- Jakie są zalety przejścia na Magento 2.
- Jak powinien przebiegać proces migracji do Magento 2.
- Kiedy jest najlepszy czas na przeniesienie sklepu.
- Jakie są najczęstsze błędy podczas migracji.
Dlaczego konieczna jest migracja na Magento 2 i jakie niesie ze sobą korzyści
Koniec wsparcia dla Magento 1 przez firmę Adobe oznacza przede wszystkim:
1. Brak aktualizacji (rozszerzeń i usprawnień) — czyli zatrzymanie rozwoju platformy, przez co Twój sklep zostanie kilka kroków za konkurencją.
2. Koniec z bezpieczeństwem — duże ryzyko ataków i wycieków danych. Możliwość uznania Twojego sklepu przez Google za złośliwy, co grozi utratą szansy na pozyskiwanie ruchu z wszystkich kanałów, a w konsekwencji spadkiem sprzedaży do minimalnych wartości.
Przejście na Magento 2 to szereg korzyści, które najlepiej zobrazować, obnażając słabe strony Magento 1.
Magento 1 | Magento 2 |
Wolniejsze działanie. Standardowy poziom wydajności. | Szybsze działanie. Magento 2 działa szybciej o min. 20% niż jego starsza wersja. Nowa platforma może obsłużyć o 39% zamówień więcej niż Magento 1. Magento 2 obsługuje 2.1 miliona odsłon w ciągu godziny. Koszyk dla użytkownika niezarejestrowanego jest szybszy o około 51%, dla użytkownika zarejestrowanego o około 36%. Szybsze działanie przekłada się na lepszą widoczność w Google i redukcję porzuconych koszyków. |
Liczne luki bezpieczeństwa | Najwyższe standardy bezpieczeństwa
|
Nieintuicyjna ścieżka zakupowa. Użytkownik musiał przejść nawet 6 etapów. | Intuicyjna i użyteczna ścieżka zakupowa. Zakupy są dużo szybsze i łatwiejsze. Zmniejszona liczba kroków przy finalizacji zamówienia (z 6 do 2) – mniejsze ryzyko porzucenia koszyka. Nawet niezarejestrowani użytkownicy mogą szybko dokonać zakupów. |
Utrudnione zarządzanie stroną. | Sprawniejsze zarządzanie stroną i biznesem. Możliwość obsługi większej liczby dziennych zamówień. Możliwość zarządzania wieloma magazynami. Łatwiejsze tworzenie i zarządzanie contentem na stronie. Dopasowanie do strategii omnichannel — nowy silnik przystosowano do działań wielokanałowych, dzięki czemu łatwiej jest połączyć sprzedaż on-line i off-line. |
Trudniejsza skalowalność | Łatwiejsza skalowalność. Magento 2 umożliwia skalowanie bazy danych pod optymalizację w czasie wzmożonego ruchu podczas świąt lub wyprzedaży (np. Black Friday). Oznacza to, że twój sklep internetowy będzie działał dobrze, nawet jeśli dodasz do niego tysiące produktów, setki Klientów będą go przeglądać w tym samym czasie. |
Gorzej przystosowane do sprzedaży B2B | Lepiej przystosowane do sprzedaży B2B. Sprawne zarządzanie kontami. Szybkie zakupy poprzez wprowadzenie SKU lub wgranie pliku CSV z wymaganymi danymi. Indywidualne katalogi i cenniki. |
Skomplikowany, mało intuicyjny panel | Panel interaktywny i przejrzysty. Więcej funkcjonalności wspomagających sprzedaż. Rozbudowany dashboard Magento 2 pokazuje m.in. wielkość sprzedaży od początku, ostatnie zamówienia, średnią wartość zamówienia. Możliwość dopasowania panelu do indywidualnych potrzeb — co pozwala na bieżąco monitorować stan biznesu. |
Brak dostosowania do użytkowników mobilnych | Dostosowanie do użytkowników mobilnych. Design dopasowany do urządzeń mobilnych. Lepsze doświadczenie mobile i wyższy współczynnik konwersji. Panel administracyjny dostosowany do ekranów dotykowych ułatwia zarządzanie sklepem z poziomu telefonu czy tabletu. |
Braki w optymalizacji SEO (powielanie treści, brak metatagów itp.). | Ulepszone komponenty SEO. Tworzenie URL przyjaznych przeglądarkom. Snippety, które poprawiają wyniki wyszukiwania w SERPs. Natywny support dla sitemap XML. |
Nie spełnia wymogów RODO. | Spełnia wszystkie wymagania zgodności z RODO. |
Masz sklep na innej platformie niż Magento 1 i szukasz lepszego systemu e-commerce, który rozwiąże dotychczasowe problemy, koniecznie rozważ Magento 2. Najczęstsze powody, dla których powinieneś zmienić system na Magento 2, to:
- sklep nie jest bezpieczny (brak bieżących aktualizacji, zdarzały się włamania do sklepu lub instalacja skryptów z wirusami),
- działa wolno lub nie działa podczas większego ruchu,
- posiada błędy uniemożliwiające lub utrudniające zakupy,
- szablon nie jest zoptymalizowany pod SEO,
- sklep nie jest dostosowany do użytkowników mobile,
- brakuje Ci nowoczesnych rozwiązań, które mógłbyś szybko testować i wdrażać.
- sklep nie spełnia wymagań RODO,
Magento 2 jest bezpieczne i ciągle rozwijane o nowe funkcjonalności. Wydajne, umożliwiające obsługę dużej liczby odwiedzin i zamówień. Zgodne z RODO, wyposażone w podstawowe narzędzia marketingowe i integracje. Z rozbudowanym modułem SEO.
Nie zrobisz tego sam! Migracja to nie zwykła aktualizacja, ale zaawansowany proces
Migracja na Magento 2 to zaawansowany proces, który powinien zostać poprzedzony szczegółową analizą przewdrożeniową. By wdrożenie nowego systemu odbyło się w zgodzie z wytycznymi Magento, musisz zlecić to zadanie wyspecjalizowanym i doświadczonym programistom.
Migracja do Magento 2 to nie jest łatwy proces w stylu: instalujesz, przenosisz dane i działa. Konieczna jest ekspercka wiedza i doświadczenie, dobry plan, dodatkowe nakłady pracy i zwrócenie uwagi na naprawdę wiele czynników. Nie ma też złotej zasady, każdy sklep jest inny i posiada inne moduły. Wymaga indywidualnego podejścia.
Jest to budowanie sklepu od nowa na bazie jego niewielkich elementów.
Musisz wiedzieć, że nie wszystko da się automatycznie przenieść. Niektóre elementy trzeba będzie stworzyć na nowo
Nie da się automatycznie przenieść z Magento 1 do nowej wersji:
- layout sklepu (czyli jego wyglądu),
- rozszerzenia (czyli kluczowych elementów dla e-biznesu).
Jak powinien przebiegać proces migracji sklepu do Magento 2
Jeśli zależy Ci, by migracja przebiegła sprawnie i możliwie najtaniej, po stronie sklepu powinien zostać wyznaczony kierownik projektu, który będzie koordynował prace i podejmował decyzję techniczne.
Przede wszystkim migrację powinni przeprowadzić eksperci Magento, z doświadczeniem i wiedzą, postępując zgodnie z kluczowymi krokami:
Analiza przedwdrożeniowa
To umiejętne zebranie kluczowych wymagań projektowych. Analiza powinna zawierać cel wdrożenia, kluczowe funkcje systemu oraz listę funkcji dodatkowych, opis przypadków użycia poszczególnych funkcji, opis procesów i systemów integrowanych z e-commerce, zakres danych do migracji, warunki (w jaki sposób będą weryfikowane założenia, lista testów do przeprowadzenia) oraz terminy do wdrożenia.
Określamy specyfikację wszystkich prac, które należy wykonać, by z powodzeniem przeprowadzić migrację do Magento 2. Dzięki temu mamy kontrolę nad projektem, zapobiegamy występowaniu wielu problemów na etapie realizacji. Wiemy, czego oczekuje Klient i jak spełnić jego wymagania.
Ustalenie zakresu prac przed przeniesieniem sklepu do Magento 2 skraca czas realizacji i zapobiega dodatkowym kosztom.
Audyt SEO
Planując migrację do Magento 2 powinieneś na jak najwcześniejszym etapie zaplanować przeprowadzenie audytu SEO. Pierwszy przed migracją, drugi tuż po niej. Jeśli proces migracji SEO pozostawisz bez nadzoru, możesz utracić pozycje sklepu, które budowałeś latami. Na przykład brak przygotowanych odpowiednich przekierowań 301 grozi utratą widoczności i ruchu organicznego.
Etap przygotowawczy:
- Wykonanie pełnej kopii zapasowej sklepu (z bazami danych, plikami, informacjami systemowymi). Dzięki temu masz pewność, że nie stracisz ważnych informacji podczas migracji.
- Stworzenie klonu pierwszej wersji Magento, z której będzie się korzystać podczas migracji.
- Analiza zawartości sklepu i podjęcie decyzji, czy wszystkie informacje są nadal niezbędne.
- Sprawdzenie kompatybilności kodu i rozszerzeń z Magento 2.
- Przeniesienie danych z klonu Magento 1.
- Usunięcie niepotrzebnych lub nieaktualnych danych (stare hasła, loginy, historia przeglądania produktu itp.).
- Instalacja Magento 2 na tym samym serwerze, co stara wersja.
Właściwa migracja:
Migracja bazy danych
Przeniesienie informacji np. na temat Klientów, zamówień, płatności, produktów, stanów magazynowych itd. Usunięcie zbędnych rekordów, co usprawni działanie nowej wersji sklepu.
Na tym etapie zaleca się wyczyszczenie bazy danych z niepotrzebnych rekordów i usunięcie zbędnych elementów, co przełoży się na przyspieszenie pracy serwisu.
Migracja szablonu — tego nie da się przenieść
Możesz:
- zlecić programistom stworzenie szablonu na nowo,
- kupić komercyjny szablon i dostosować go do swoich potrzeb,
- kupić lub pobrać darmowy szablon, nie zmieniając go. Tutaj jest ryzyko, że nie wpiszę on się we wszystkie Twoje wymagania.
Migracja rozszerzeń — tego nie da się przenieść
Możesz:
- zlecić developerom napisanie od nowa rozszerzeń,
- kupić odpowiedniki modułów pod Magento 2, mają identyczne funkcjonalności.
- Co ważne — odpowiedniki modułów posiadają wsparcie od ich twórców.
Migracja dedykowanych rozwiązań
Najbardziej czasochłonny etap. Konieczne jest przepisanie od zera dedykowanych rozwiązań. Warto przeanalizować też dotychczasowe działanie modułów z Magento 1, by usunąć ewentualne błędy i usprawnić działanie ich odpowiedników w nowej wersji sklepu.
Szkolenia wewnętrzne
Powinny polegać na wsparciu firmy wdrożeniowej w zakresie szkolenia z korzystania z systemu. W szkoleniach wewnętrznych powinni uczestniczyć wszyscy pracownicy, którzy będą korzystać z nowego systemu. Najlepiej gdy przeprowadzane są na bieżąco, etapami, podczas wdrożenia. Takie spotkania to doskonała okazja do zebrania prawdziwego użytecznego feedbacku od przyszłych użytkowników. To idealna okazja do wprowadzania na bieżąco zmian.
Testy nowego systemu e-commerce
Niezbędne jest wykonanie na etapie wdrożenia:
- testów funkcjonalnych (analiza poprawności działania poszczególnych elementów sklepu, szczególnie całej ścieżki zakupowej),
- testów niefunkcjonalnych (sprawdzenie zachowania systemu pod różnym obciążeniem),
- testów wydajnościowych (sprawdzenie szybkości działania aplikacji).
Ocena efektów migracji
Efekty migracji można ocenić za pomocą Analytics oraz Search Console. Google Analitics przedstawi dane odnośnie łącznej liczby sesji/użytkowników w okresach przed i po migracji, natomiast Search Console wiele technicznych raportów np. związanych z błędami w sklepie.
Migracja na Magento 2: Kiedy jest najlepszy czas na przeniesienie sklepu?
Najlepszy czas na przeniesienie sklepu do Magento 2 to:
- Miesiąc, w którym masz najniższą sprzedaż. W razie komplikacji straty będą mniejsze w „martwym” sezonie niż w szczycie sezonu zakupowego.
- Czas, w którym jest najmniej użytkowników na stronie (kiedy ruch jest najmniejszy).
- Początek tygodnia, w żadnym wypadku nie piątek. Ważne, by zauważyć i naprawić błędy przed weekendem.
- Bardzo wczesne rano lub późny wieczór.
Pamiętaj, by na czas migracji nie planować żadnych dużych promocji czy akcji na Facebooku. Poinformuj Klientów, że przenosisz sklep na Magento 2. Możesz to zrobić za pomocą mailingu, portali społecznościowych.
Poznaj najczęstsze błędy podczas migracji sklepu, by je uniknąć
Główne przyczyny nieudanej migracji to:
- Brak dobrego planu.
- Brak świadomości ryzyka i niebezpieczeństw na poszczególnych etapach.
- Brak wiedzy i doświadczenia osób zaangażowanych w migrację.
- Słabe monitorowanie i kontrolowanie zadań.
- Nieodpowiednio dobrany czas migracji.
- Utrata danych.
- Brak przygotowanych odpowiednich przekierowań 301.
- Brak kopii zapasowej na oddzielnym dysku.
- Brak testów lub zbyt mała ich liczba.
- Brak odpowiedniego przeszkolenia pracowników.
Przeprowadzamy skuteczne i w pełni bezpieczne migracje do Magento 2
Specjalizujemy się w Magento, mamy wieloletnie doświadczenie, dużą wiedzę, od lat współpracujemy z Klientami B2C i B2B, przeprowadzając skuteczne wdrożenia, bezpieczne migracje.
Dobieramy optymalne rozwiązania, jednocześnie zwracając uwagę, byś ponosił tylko uzasadnione biznesowo koszty. Doradzamy zmiany, które wpłyną na podniesienie poziomu konwersji sklepu i zminimalizują współczynnik porzucenia koszyków. Kładziemy duży nacisk na optymalizację sklepu Magento pod kątem SEO i UX.
Po przeprowadzeniu migracji zapewniamy wsparcie techniczne i marketingowe. Monitorujemy wydajność sklepu i regularnie rekomendujemy nowe rozwiązania, które mogą usprawnić biznes klienta.
Koszt migracji do Magento 2
Cena zależy od wielu czynników, m.in. wielkości sklepu, ilości treści, modułów do migracji itd. Ustalana jest indywidualnie. Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania precyzyjnej wyceny.
Od 25 000 zł
Dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu migracji do Magento 2 unikniesz niepotrzebnego stresu i wielu błędów, które mogą przynieść nieprzyjemne skutki. Migracja także jest idealną okazją do przedefiniowania biznesu, zdiagnozowania stanu sklepu, sprawdzenia co dotychczas działało, a co wymaga poprawek, udoskonaleń. Migracja do Magento 2 to proces, który pozwala wprowadzić wiele poprawek i nowych rozwiązań, a jednocześnie stworzyć nowy, lepszy i bezpieczniejszy sklep.