Wielu przedsiębiorców zastanawia się co wybrać: Magento 2 czy Woocommerce? Nic w tym dziwnego, są to 2 najpopularniejsze platformy. Decyzja jest bardzo ważna, wybór odpowiedniej platformy jest jednym z czynników wpływających na skuteczne zarządzanie e-biznesem. Istotne jest to, by wybrany system w pełni odpowiadał na Twoje potrzeby i oczekiwania Twoich Klientów. Opracowaliśmy materiał, który ułatwi Ci ten wybór. Porównaliśmy Magento 2 i Woocommerce pod względem kluczowych funkcji, które są istotne podczas projektowania e-sklepu, a w przyszłości wpływają na powodzenie e-biznesu.
Magento vs. WooCommerce – krótkie wprowadzenie
Magento jest jednym z najpopularniejszych CMS-ów na świecie. Zyskało szczególną sympatię właścicieli rozbudowanych sklepów. To platforma open source, zbudowana za pomocą języka PHP. Magento 2 istnieje na rynku od 2015 r. To już domyślna wersja Magento. Wsparcie dla Magento 1 zakończyło się 30 czerwca 2020 r. Platforma posiada ogrom możliwości, które pozwalają stworzyć sklep w całości dopasowany do potrzeb i wymagań przedsiębiorcy. Magento często jest określane jako platforma do zadań specjalnych.
WooCommerce to także jedno z najczęściej używanych rozwiązań e-commerce na świecie. Dzieje się tak głównie dlatego, że jest to właściwie wtyczka do WordPressa, najpopularniejszego CMS na świecie. Podobnie jak platforma Magento 2, WooCommerce jest zbudowany na PHP i jest open source. Niewątpliwym plusem tej platformy jest bardzo rozbudowana baza motywów, wtyczek i gotowych szablonów.
WooCommerce vs. Magento – porównanie kluczowych funkcji
CECHY |
Magento |
WooCommerce |
Przeznaczenie |
Magento – średnie i duże sklepy internetowe wraz z możliwością późniejszego rozwoju i rozbudowy. Oczywiście małe sklepy również można stworzyć na Magento, jednak ogromny potencjał tej platformy nie zostanie w nich wykorzystany. |
WooCommerce – osoby rozpoczynające e-biznes, przedsiębiorcy prowadzący małe i średnie sklepy |
Cena |
Istnieją trzy wersje Magento: Magento Open Source, Magento Commerce i Adobe Commerce. Magento Open Source: Bezpłatna platforma zapewniająca podstawową funkcjonalność niezbędną do prowadzenia sklepu internetowego. Magento Commerce: płatne rozwiązanie. Posiada wiele dodatkowych funkcji, które ułatwiają sklepom zaspokajanie rosnących potrzeb klientów. Commerce Edition koszt zaczyna się od ok. 22 000 dolarów rocznie. Commerce Cloud Edition zawiera takie same funkcje jak Commerce Edition, jednak funkcjonuje w oparciu o chmurę. Koszt licencji w skali roku wynosi ok. 40 000 dolarów rocznie. Oba koszty podobnie skalują się wraz z rocznym obrotem sklepu. |
Korzystanie z WooCommerce jest bezpłatne. Oczywiście w koszty należy wliczyć opłaty za rozszerzenia (niektóre mogą wymagać regularnej subskrypcji). |
Łatwość w obsłudze |
Jest to skomplikowana platforma, która wymaga umiejętności kodowania lub korzystania z pomocy specjalistów od Magento 2. |
WooCommerce jest znacznie prostszy w obsłudze. Instalacja sprowadza się do pobrania jednego rozszerzenia. |
Funkcjonalności |
Magento zdecydowanie dominuje nad WooCommerce. Pozwala dostosować sklep praktycznie do każdych potrzeb, posiada multum zaawansowanych funkcjonalności. Możesz niemal bez ograniczeń rozwijać sklep internetowy. |
Wdrażanie zaawansowanych funkcji w WooCommerce może być bardzo problematyczne. |
Bezpieczeństwo |
Magento 2 zdecydowanie wyróżnia się w tej kwestii. Otrzymuje regularne aktualizacje związane z bezpieczeństwem. |
W przypadku WooCommerce bezpieczeństwo w dużym stopniu zależy od tego, ile i jakich wtyczek używasz. Od ich poziomu bezpieczeństwa. Sposób, w jaki poszczególni programiści radzą sobie z tym problemem, jest bardzo zróżnicowany. |
Wydajność |
W przypadku naprawdę ogromnej liczby produktów Magento 2 to lepsze rozwiązanie. |
WooCommerce ma problemy z wydajnością, przy większej liczbie produktów i wtyczek. |
Promocje i kody rabatowe |
W Magento funkcjonalność kodów rabatowych i zniżek jest dużo lepiej rozwinięta. |
W Woocommerce funkcjonalność kodów rabatowych i zniżek jest gorzej rozwinięta niż w Magento. |
Obsługa wielu języków |
Przewaga Magento nad Woocommerce, dzięki wbudowanej obsłudze wielu języków. |
Jeśli chcesz obsługiwać wiele języków w Woocommerce musisz kupić WPML lub Polylang. |
Integracje sklepu z zewnętrznymi systemami |
Jako kompletna platforma wsparcia biznesu Magento oferuje wiele możliwości w zakresie integracji zewnętrznej. Możliwe jest połączenie m.in. z systemami ERP, WMS, PIM, bazą kurierów czy z narzędziami marketing automation. |
WooCommerce także pozwala na liczne integracje w obszarze płatności, dostawców, czy e-mail marketingu. Możesz np. połączyć swój sklepu internetowy z Facebookiem lub Allegro. |
Pozycjonowanie |
Magento wyposażone jest w narzędzia SEO umożliwiające m.in.: automatyczne lub manualne generowanie mapy witryny (sitemap), grupowanie metadanych dla produktów i kategorii, automatyczne tworzenie popularnych wyszukiwań na stronie, wysyłanie informacji o produktach do Google Merchant Center. Magento jest lubiane przez roboty Google, przez co efekty pozycjonowania mogą być bardzo dobre. |
Pozycjonowanie sklepu na Woocommerce opiera się w głównej mierze na wykorzystaniu popularnych wtyczek SEO do WordPressa np. Yoast SEO. Stosowanie wtyczek jest dobrym rozwiązaniem pod warunkiem, że jest częścią szerszej strategii pozycjonowania. |
Hosting |
Magento wymaga dużo miejsca na serwerze i mocy obliczeniowej w porównaniu do WooCommerce. |
Sklep WooCommerce zużywa mniej miejsca i zasobów serwera w porównaniu do Magento. Można go uruchomić na hostingu współdzielonym. |
Platforma Magento 2 vs WooCommerce – podsumowanie
Nadal bijesz się z myślami: Magento 2 czy Woocommerce? Mamy dla Ciebie 2 rozwiązania przybliżające wybór najlepszej platformy.
- Skorzystaj z naszego doradztwa e-commerce. Z Magento pracujemy od wielu lat, mamy spore doświadczenie, wdrożyliśmy mnóstwo sklepów internetowych na tej platformie, a co najważniejsze znamy problemy i oczekiwania sprzedawców. Rozjaśnimy temat sprzedaży internetowej na Magento, zapraszamy https://wsparciemagento.pl/kontakt/
- Przeczytaj krótkie, ale treściwe podsumowanie, które być może wiele rozjaśni i nakieruje na właściwy wybór.
Wszystko zależy od Twoich potrzeb:
Woocommerce – TAK, jeśli:
- masz mały lub średni sklep internetowy,
- nie zamierzasz handlować wieloma produktami i nie potrzebujesz rozbudowanych funkcji,
- dopiero rozpoczynasz przygodę ze sprzedażą internetową,
- chcesz szybko uruchomić prosty sklep.
Magento 2 – TAK, jeśli:
- masz średni i duży sklep z ogromną liczbą produktów,
- masz mały sklep, ale duże aspiracje do rozwoju, poszerzania asortymentu, do stworzenia globalnej marki.
- dysponujesz dużym budżetem, planujesz zaawansowaną ekspansję i chcesz dostosować platformę dokładnie tak, jak chcesz,
- dotychczasowa platforma przestała spełniać Twoje oczekiwania, chcesz czegoś bardziej zaawansowanego i rozbudowanego.
Jeśli zastanawiasz się nad najlepszą platformą, to musisz przede wszystkim wziąć pod uwagę rozmiar i potrzeby Twojego sklepu internetowego.