Migracja sklepu na Magento 2 – case study

Od czerwca 2020 roku Adobe oficjalnie skupiło się na drugiej odsłonie – Magento 2, przestając wspierać starszą wersję platformy, co oczywiście oznacza brak łatek i aktualizacji dla Magento 1.x. Klienci, których sklepy funkcjonowały na tej wersji oprogramowania, stanęli przed koniecznością podjęcia decyzji o migracji sklepu, aby uchronić się przed różnego rodzaju atakami, z którymi walka będzie bardzo kosztowna. Chcąc zachować maksymalny poziom bezpieczeństwa danych, odpowiednio wysoką wydajność sklepu wielu przedsiębiorców decyduje się na przeniesienie go na nowszą wersję Magento, zwłaszcza że migracja to również doskonała okazja do odświeżenia szaty graficznej serwisu, optymalizacji SEO i UX, poprawy ścieżki zakupowej i przeprowadzenia dodatkowych integracji z zewnętrznymi systemami, które usprawnią wiele procedur sprzedażowych.

W pierwszej połowie 2021 roku pracowaliśmy nad migracją sklepu na Magento 2, dla jednego z naszych klientów, z którym współpracujemy już od kilku lat – Higiena Serwis.

#1 Klient – sklep z środkami czystości i higieny

Higiena Serwis to duży sklep internetowy należący do warszawskiej firmy, oferującej kompleksowe wyposażenie obiektów publicznych w profesjonalne środki do sprzątania, specjalistyczną chemię, maszyny czyszczące i szereg różnych produktów, niezbędnych do utrzymania czystości i higieny. Z Klientem współpracujemy od kilku lat – świadczymy dla niego usługę wsparcia Magento, działania marketingowe i promocyjne.

Więcej o naszej dotychczasowej współpracy z Higieną Serwis znajdziesz tutaj>>

#2 Problemy – dlaczego zalecana była migracja na Magento2

Głównym problemem klienta był sklep postawiony na Magento 1, które – jak wiadomo – straciło support Adobe w zeszłym roku, co narażało sklep na kłopoty m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa. W związku z bardzo dużym ruchem w sklepie i prężnym rozwojem firmy pojawiła się konieczność udoskonalenia serwisu, wdrożenia dodatkowych funkcjonalności ułatwiających zakupy, odświeżenia wyglądu i optymalizacji UX.

  • Brak bezpieczeństwa sklepu i danych (brak oficjalnego supportu dla Magento 1)
  • Niska szybkość i wydajność sklepu
  • Mało intuicyjny panel administracyjny

#3 Zaproponowane rozwiązania w zakresie migracji sklepu

Po dokładnej analizie starej wersji sklepu zebraliśmy zespół odpowiedzialny za jego migrację. Wszystkie działania koordynował Team Lider, który jednocześnie odpowiedzialny był za bezpośredni kontakt z klientem i wszelkie konsultacje. Zebraliśmy wszystkie wymagania i oczekiwania klienta, wygenerowaliśmy listę niezbędnych rozwiązań i funkcjonalności, opracowaliśmy koncepcję działań z rozbiciem na poszczególne etapy prac dla każdego członka zespołu.

  • Opracowanie architektury sklepu
  • Przygotowanie wizualizacji – kart produktów i kategorii, strony głównej, zakładek statycznych
  • Lista niezbędnych integracji
  • Lista niezbędnych funkcjonalności

Migracja sklepu na nową wersję Magento 2.x stanowiła doskonałą okazję do zmian w brandingu firmy – projektując wygląd uwzględniliśmy nowy kierunek biznesowy, zmieniliśmy język komunikacji.

#4 Realizacja – migracja sklepu na Magento2

Przed rozpoczęciem właściwej migracji na Magento 2 wykonaliśmy kompletną kopię zapasową sklepu i przeprowadziliśmy test kompatybilności obecnych funkcji. Kolejnym krokiem była konfiguracja serwera pod potrzeby nowego sklepu i przygotowanie infrastruktury tak, aby zapewnić jego optymalne działanie i wydajność. Następnie została przeniesiona cała baza danych.

W międzyczasie zespół z działu marketingu pracował nad nową makietą sklepu, przygotowywaniem wizualizacji strony głównej i poszczególnych zakładek zgodnie z nową orientacją komunikacji firmy. Stworzyliśmy nowe treści na strony (z uwzględnieniem odpowiednich fraz kluczowych), opracowaliśmy nowe, dedykowane grafiki. Pracując nad dostosowaniem szablonu do nowej wersji sklepu bazowaliśmy na rekomendacjach z przeprowadzonego audytu sklepu i analizy wszystkich danych – dzięki temu nowy design jest nie tylko spójny, ale przede wszystkim doskonale odpowiadający potrzebom klientów i opracowany zgodnie z wymaganiami UX, UI.

Karta produktu
Nowy widok karty produktu po przeniesieniu sklepu na Magento 2

Kolejnym etapem prac deweloperów była migracja modułów, instalacja nowych funkcjonalności i migracja dedykowanych rozwiązań.

Po sprawdzeniu, które funkcje sklepu są kompatybilne z Magento2 przygotowaliśmy listę
tych, które wymagały przeprogramowania. W ramach projektu dostosowaliśmy obecne integracje pod Magento 2, m.in.:

  • Wysyłka kodów rabatowych po zapisie do newslettera
  • Wyświetlanie cen za sztukę / opakowanie na stronie oraz w mailach transakcyjnych
  • Informacje dodatkowe o udzielonych rabatach i CTA do zapisu na platformę B2B w mailu transakcyjnym.
  • Dodanie certyfikatów w karcie produktów i w kategoriach.
  • Opisy producentów w opisie produktu.
  • Modyfikacja strony zamówienia (dla osób prywatnych/firmy).
  • Formularze kontaktowe we wpisach blogowych.
  • Moduł „Zapytaj o produkt” w karcie produktu.
  • Integracja z platformą Where to Buy
  • Integracja z systemem ERP (atrybuty, nazwy, filtry, stany).
  • Integracja z TrustedShops
  • Podpięcie Google Analytics
  • Instalacja pixela FB
  • Moduł zapisu do B2B na zamówieniu (wraz z modyfikacjami maili transakcyjnych)
  • Moduł zapisu do newslettera (wysyłanie maili wraz z kodami rabatowymi)

Na potrzeby Klienta i działania sklepu zakupione zostały moduły:

  • Amasty Feed – moduł do tworzenia zaawansowanych feedów produktowych
  • Amasty Special Promotions – moduł tworzenia rozbudowanych reguł promocyjnych
  • Amasty One Step Checkout – moduł jednostronicowego zamówienia
  • Mirasvit Sphinx Search Ultimate – moduł wyszukiwarki
  • Mageplaza Custom Form – moduł tworzenia customowych formularzy dla klientów (tutaj głównie wykorzystywany we wpisach blogowych)

Moduły

W sklepie wykorzystane były również darmowe moduły tj. Mageplaza Google Recaptcha – zabezpieczająca sklep przed botami, Mageplaza SMTP (moduł wysyłki maili), Paynow – moduł płatności Mbank, TrustedShops (moduł bezpiecznych zakupów), Sparsh Facebook pixel (moduł do połączenia sklepu z FB za pomocą pixela), Moduł SmartsUpp (moduł czat na stronie).

Podczas migracji sklepu na Magento 2 poprawiliśmy też szereg różnych błędów, które były w starej wersji sklepu i niekorzystnie wpływały np. na widoczność sklepu oraz zidentyfikowanie i usunięcie drobniejszych problemów.

Ostatni etap projektu to testy, mające na celu sprawdzenie wszystkich funkcji i modułów.

Moduły

#5 Efekt – co zyskał klient?

Nowy sklep internetowy Higiena Serwis wdrożony jest na najnowszej i w pełni bezpiecznej wersji Magento 2 .

  • Prosty, czytelny i intuicyjny panel administracyjny.
  • Dużo lepsza wydajność sklepu, podniesiona szybkość.
  • Optymalna responsywność mobilna.
  • Optymalizacja sklepu pod SEO.
  • Nowy, odświeżony design sklepu odpowiadający aktualnemu brandingowi firmy (uspójnienie identyfikacji wizualnej).
  • Poprawiona ścieżka zakupowa, zmniejszająca odsetek porzucanych koszyków.

Wraz z migracją na nową wersję Magento 2 nastąpił znaczny wzrost poprawnie zaindeksowanych stron. Dzięki usunięciu istniejących błędów na starej wersji Magento spowodowanych brakiem wsparcia przez dłuższy czas, Google nie indeksowało odpowiednio sporej części istniejących linków. Wdrożenie nowej wersji i poprawienie tych błędów spowodowało znaczny wzrost – od dnia wdrożenia około 13 tysięcy stron zostało poprawnie zaindeksowanych.

Przeczytaj też: Migracja sklepu na Magento 2 – konieczność czy szansa?>>

Stan sklepu po migracji
Google Search Console – stan sklepu po migracji na Magento 2

Rozwiń z nami swój sklep Magento

Skontaktuj się bezpośrednio z ekspertami Magento lub kliknij przycisk i ustal dogodny termin rozmowy. Otrzymasz rozwiązania, które pomogą Ci poprawić wydajność i funkcjonalność Twojego sklepu.